Kalau org cite dia sakit ...kita jangan.......

0

Posted by yeopkampo | Posted in , , | Posted on Thursday, December 4, 2008

Kalau sesaorang itu datang berjumpa kita dan dia cerita pasal dia sakit......kita jangan pulak terus cerita sakit kita....potong stim kata orang ........... bila kita pon sebok cerita kita sakit ....ia akan memadamkan semangat dia nak ceritakan hal dia.......sebaik-baiknya kita dengar dulu dan respon dulu apa sakitnya dan bertanya maklumat tentang sakitnya...kalau ada petua, cara untuk baikan sakitnya tu cuba cadangkan......... kemudian baru kita cerita sebenarnya kita pun tak sihat le juga....

Kalau isteri kita pula........dia ceritakan dia sakit tu sebenarnya dia nak simpati dari kita....dia nak memanjakan kita...dia nak supaya suaminya ambil berat tentang sakit dia.......

lain pula diriku....aku kalau sakit ...aku akan tahan dulu...kalau boleh biar org tak tau dulu ...kalau dah teruk baru aku mengadu......tapi perangai aku...kalau aku minta tolong aku tak akan mengucapkan berkali-kali.......kalau dia tak mau tolong...ok le...aku buat sendiri le...........jika aku mampu......

Comments (0)